Idag har varit en bra dag!! Trött men ändå hyfsad,, så "so far so good"
Jag har varit och hälsat på lilla Isabella och Hanna i förmiddags!! Roliga unge,, Hon utvecklas ständigt med bara 1-2 veckor emellan. Imorrn ska jag passa henne hela dagen och det ska bli så himla roligt!! Antagligen kommer jag vara helt utmattad efter att hon åkt hem, men det får jag stå ut med. Och det gör jag,,!!!! Ikväll ska jag och mannen åka till våra andra 2 gullisar och passa dom. Åtminstone Leia!!
Våra 3 små glädjespridare <3<3<3 Tott fyller år idag, så Julia bakar god kaka till fikat vi ska ha efter vi kommit hem. Antagligen dyker Ystad borna med inom om Isabella orkar vill säga.
Idag känns det som höst på riktigt!! Blåsigt, kallt och läskigt grått på himlen. Solen har visat sin vackra sida ett tag idag, men nu är det grått och trist igen. Buuhhuuu,, vad jag hatar det!! Det passar sig och sitta vid datorn och läsa massa nyttigheter!! Mitt i allt annat jag tänkt läsa om, hamnade jag på en sida om utmattning. Tyckte det stod mycket bra beskrivningar och experten ger bra tips till mig/dig!! Ja dig då,, Jag visste ju redan, men jag tyckte att för dig som kanske inte vet eller inte vill veta eller känna av symtom, kunde vara bra och få informationen. Ibland måste man påminna människor många många gånger om hur jävla onödigt det är att utsätta sig själv för det. Finns inte en käft som kommer med nån blomma och säger TACK FÖR ATT DU OFFRADE ALLT (hrmpfff,, ) Nu ska du få läsa, om du orkar och vågar, läsa om viktig information om Utmattningssyndrom.


Läs också: 7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

5 saker alla borde veta om utmattning:

 1. Utmattning drabbar dem som är starka

– De som drabbas av utmattningssyndrom är ofta högpresterare med stora inre resurser. De ställer höga krav på sig själva och upplever dessutom krav både på jobbet och hemma. Den här styrkan är precis det som lägger grunden för utmattning. Det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge.

2. Utmattning drabbar de omtänksamma

– Utmattade personer är godhjärtade människor som ofta tänker mer på andra än på sig själva. De tycker att det känns egoistiskt att fokusera på sig själv, men i förlängningen leder det till att de försummar sina egna behov. Det är som att köra en bil utan att stanna och tanka. Utan bränsle tar det stopp. Utmattning är som ett inre motorstopp.

3. Utmattning drabbar dem som har svårt att säga nej

– Eftersom de som drabbas av utmattning ofta är omtänksamma, generösa personer med stora inre resurser vill de ställa upp och hjälpa till. Det som andra ber om är inte så betungande och svårt, och därför finns det inget skäl att säga nej. Men till slut går det inte längre. Tiden och orken räcker inte till. De inre resurserna är tömda.

4. Utmattning är inte depression

– Utmattning har många likheter med depression men det finns några avgörande skillnader. En är att deprimerade personer ofta har gett upp och anklagar sig själva. Det gör sällan de som är utmattade. I stället brukar det finnas en frustration eller ilska över hur livet ser ut och en känsla av att: ”Så här kan det inte fortsätta”. Den frustrationen är bra – för i den finns fröet till förändring.


5. Vägen ur utmattning är att fokusera på sig själv

– Ju mer man prioriterar sitt eget välmående, desto snabbare kan man återhämta sig från utmattning. Genom att ägna tid åt fritidsintressen som får oss att slappna av och vara med människor som gör oss glada fylls de inre resurserna upp igen. Att öva sig på att sätta gränser, säga nej till andra, träna sig i att be om hjälp och att ställa mer rimliga krav på sig själv är färdigheter som är allmänt stärkande och som dessutom förebygger att man drabbas av utmattning fler gånger.

Du sover dåligt.

Kortisolnivåerna ska sjunka på natten, vilket får din kropp att slappna av och ladda om. Men om dina kortisolnivåer är för höga kan du få svårt att varva ned vid läggdags även om du har varit trött hela dagen.  Då vrider och vänder du  dig hela natten och känner dig trött igen nästa dag. Även när du sover bra, är du fortfarande trött.

Med tiden kan höga nivåer av kortisol trötta ut binjurarna och därmed leda  till kronisk trötthet.

Du går upp i vikt.

Du gå upp i vikt, särskilt runt magen, även när du äter bra och motionerar.

Du bli lätt sjuk.

Kortisol avaktiverar kroppens naturliga mekanismer för självläkning, vilket påverkar immunförsvaret negativt.

Din sexlust är obefintlig.

Kortisol är motsatsen till Viagra. När stresshormonerna är höga, minskar de lite mer sexiga hormonerna som testosteron.

Du känner dig nere,,

SÅ AVSLUTNINGSVIS HOPPAS JAG DU ÄR RIKTIGT RÄDD OM DIG OCH JAG HOPPAS DU FÅR EN FORTSATT FIN TORSDAG VART ÄN DU BEFINNER DIG!! KRAM KRAM <3<3<3